Stief DeSmet
Stief DeSmet is een Belgische (Deinze, °73) kunstenaar
gevestigd in Bachte-Maria-Leerne,
België en Minot, Frankrijk.
Het werk van Stief DeSmet wordt getypeerd door herkenbare symbolen, al dan niet iconografisch beladen. Hij is gekend om zijn sculpturen, schilderijen, video’s en installaties waarbij hij veelal de frictie tussen natuur en cultuur onderzoekt. DeSmet leidt ons binnen in het rijk van zowel oude als hedendaagse mythen, iconen en archetypes; de wereld van de fabel, het sublieme, de droom of de hallucinatie. Hij creëert beelden die ons (voor even) laten vertoeven in een al dan niet verstoorde idyllische omgeving en hij herschikt de sjablonen en clichés van de kunstgeschiedenis en onze verbeelding. Werk van Stief DeSmet bevindt zich in private en publieke collecties in binnen-en buitenland.
Je zal het werk van Stief DeSmet wellicht herkennen van de vele tentoonstellingen waaraan hij deelnam in België. Aan groeps- en soloshows met een focus op sculpturen is Stief DeSmet geen ongekende (Kunstenfestival Watou, Stadstriënnale Kortrijk, Biënnale Autun FR, Brakke Grond NL, Be-PART, Mudel, etc…). In 2017 nam hij samen met o.a. Wim Delvoye, Koen Vanmechelen en Jan Fabre deel aan de groepsshow ‘Beauty of the Beast’ in het Kasteeldomein d’Ursel (Hingene, BE). In 2019 nam Stief DeSmet deel aan de Biënnale van de Schilderkunst in Mudel. Het kunstwerk ‘Drinking with Deer’ van DeSmet was al eens te bezichtigen in Damme, tijdens het Stadsfestival Damme in 2019. Deze zomer neemt Stief DeSmet de rol van curator op zich voor de buitenluchtexpo ‘Parklife - and then I'm happy for the rest of the day’ in het Hof ter Saksen te Beveren. Sinds zijn deelname aan Beaufort 2018 wordt zijn monumentale bronzen ‘Monument for a Wullok’ jaarlijks door vele duizenden kunstliefhebbers en toevallige passanten omarmd op de Westelijke Strekdam te Oostende.
Wat heeft de kunstenaar zelf te vertellen?
Luister naar Stief zijn verhaal:
Foto: Jules August
Klauterwerk
‘Klauterwerk’ is een interactief sculptuur hetwelk de bezoeker, indien gewenst, kan beklimmen. Vormelijk lijkt het ogenschijnlijk op het archetypische ‘klimrek’ dat we kennen vanuit speeltuinen. Bij nader zicht blijken de stalen rondprofielen samengehouden te worden door bronzen protheses. Dit zijn bronzen afgietsels van natuurlijke elementen uit de omgeving van Damme. Bronzen takken, stammen, een steenuiltje, etc... Hierdoor wordt het landschap letterlijk opgenomen door het sculptuur en vormt het transparante karakter van het werk op zijn beurt geen obstakel in de pastorale omgeving. Op het hoogste punt van het sculptuur staat een windhaantje (bronzen pijltje) waardoor ook de windrichting van het moment wordt opgenomen in het werk.
Van zodra de bezoeker in interactie gaat met het sculptuur maakt hij/zij ook deel uit van het kunstwerk. Op die manier worden bezoeker, landschap en sculptuur één.
‘Klauterwerk’ is dusdanig letterlijk laagdrempelig en toegankelijk met een onderliggende filosofische en ecologische beschouwing en vraagstelling.
"Het is een jaarlijks terugkerend event waarbij we de ambitie hebben om dit project te laten groeien tot een begrip voor de hedendaagse kunstwereld."