Nomadisch
zwerven tussen Zee en Liefde, tussen Mare en Amore
Prof. Em.
Freddy Decreus
Temidden ooievaars hoog op de daken in Damme en mijmerende zwanen
in het Brugse Minnewater ligt de wereld die Jacques Brel zo vaak bezong. ‘Mijn
platte land, mijn Vlaanderenland’ ademde hartstocht en liefde uit, een ode aan
zijn ‘Marieke Marieke’, vol ‘liefde, warme liefde’. Zwervend langs de
meanderende routes van het kunstproject ‘àmare’ moet ik denken aan deze
onsterfelijke chansons, maar ook aan de poëzie die in het woord ‘àmare’ verscholen ligt. Is ‘àmare’
immers niet alleen een uitnodiging tot het voelen van zoveel soorten liefde
(Lat. amare), maar tegelijk ook tot het ervaren van land en kust dicht bij de zee
(à mare)?
Voelen, ervaren en proeven zal je hier in elk geval zeker! Het
landschap langs de Damse vaart lijkt nog steeds zo weggelopen uit een
nostalgisch prentenkabinet. Een twintigtal kunstenaars dompelen je onder in een
meditatieve roes waarin je het dagelijks bekende even verlaat om verbaasd en
geprikkeld te ontdekken hoe alles ook anders kan. Een kleine ingreep volstaat
om plots schoonheid te ontdekken op een open plek, in bomen en struiken, in
weiden waar koeien en schapen grazen.
Eenentwintig kunstenaars spelen een onverwacht spel met je
verwachtingen, verstoren oude patronen van rust en roest en doen ruimte en tijd
even fluctueren vlak voor je ogen. Je herkent wel veel van de gewone tekens en
symbolen waarmee je je eigen veiligheid hebt omgord, maar wat gebeurt er
wanneer je opgeroepen wordt om ze even los te laten en van hogere idealen te
gaan dromen?
Wandelend langs deze beeldenroute, in de rust van het groene
hart van het Brugse Ommeland, ervaar je fascinerende wereldbeelden van
gerenommeerde kunstenaars. Op een speelse en avontuurlijke manier aan onze smaakpapillen
en wandelspieren vertellend dat ze net om de hoek wijn en veel lekkers kunnen
degusteren, spelen deze beelden ook een geraffineerd spel met ons verlangen de
eeuwige wandelaar en ontdekker te zijn, nu eens voluit romantisch, dan weer
duidelijk bourgondisch. Ziedaar de kracht van dit nieuwe initiatief van Luc Beke en curator
Annelies Ysebaert, Amore en Mare met elkaar verbindend, ook het profane met het sacrale.