Philippe Timmermans


Philippe Timmermans is een Belgische kunstenaar (°57, Wilrijk) gevestigd in Zottegem, België.

Nadat Philippe Timmermans afstudeerde in Beeldhouwen aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Gent, vloeide hij over in een carrière die ondertussen al meer dan dertig jaar lopend is. Eerst maakte Philippe Timmermans driedimensionale prototypes en voerde hij sculpturale opdrachten uit voor o.a. musea, maar sinds 2011 legt hij zich vooral toe op zijn eigen vrije werk. Zijn figuratieve sculpturen proberen – op eigentijdse wijze – gestalte te geven aan niet-tastbare gevoelens en reflecties. De meer realistische beelden van Philippe Timmermans zijn geworteld in de traditie van de klassieke beeldhouwkunst en vormen voorzichtige, kwetsbare antwoorden op uiteenlopende vragen of bedenkingen.
In 1992 vervaardigde Philippe Timmermans één van de bekendste beelden in Gent; de levensgrote duiker op de Lindenlei. Het beeld is een toonaangevend referentiepunt in het centrum. Dit werd nog eens extra benadrukt toen enkele jaren later, op een terras aan de andere kant van het water, de ‘Diving Lady’ van Ronald Cameron verscheen.


Download hier de brochure Philippe Timmermans




Wat heeft de kunstenaar zelf te vertellen?
Luister naar Philippe zijn verhaal:




Initium

“Als beeldhouwer maak je geen mensen, maar een beeld,” vertelt Philippe. “Mijn beelden zijn een veruitwendiging van wat ‘ik ben’. Mannen die een vrouw boetseren, geven er een interpretatie aan, omdat ze geen vrouwen zijn. Ik kan mijn beeld zelf ‘voelen’. Ik ervaar de houding van mijn armen en benen, mijn spieren die zich opspannen. Het is mijn mannelijke energie en die druk ik uit in mijn werk. Dat kan ik niet met een vrouwenbeeld.”
De “duiker” is een steeds terugkerend thema in zijn beeldend werk. Het begon een 35 jaar geleden met de iconische duiker op het dak van een huis aan de Lindelei in Gent, en het onderwerp is Philippe Timmermans blijven inspireren. “Duiken” staat voor de kunstenaar symbool voor een overgangssituatie. Het belichaamt het moment van transitie, van de drempel, het punt van waaruit je vertrekt en niet meer terug kunt. “Duiken” is als het actieve moment van loslaten, het je durven overgeven aan het ongewisse.

“Initium” (aanvang, begin) is geen representatie van een concrete, individuele atleet, maar verzinnebeeldt het idee van opperste olympische concentratie en controle om met minimale weerstand het water in te glijden.

Wil je meer info over dit werk of andere kunstwerken? Contacteer ons.

Splits e-mailadressen met een komma.