Nadia Naveau


Nadia Naveau is een Belgische kunstenares (Brugge, °75) gevestigd in Antwerpen, België. 

Nadia Naveau staat vooral bekend om haar figuratieve beeldhouwkunst. De typisch verleidelijke, verrassende sculpturen zijn het resultaat van een gebalanceerd spel met kleuren, vormen, schaal en uiteenlopende materialen zoals plaaster, keramiek, brons, plasticine en polyester.

Naveaus sculpturen verraden omwille van hun eclecticisme een zekere postmoderne twist. Het proces van ‘recyclage’ en aandacht voor zijn presentatie is typerend voor de praktijk van Naveau die graag de grenzen van de beeldhouwkunst aftast en steeds opnieuw de autonomie en status van een sculptuur bevraagt.

Al haar sculpturen, hoe groot of hoe klein ook, zijn met de hand geboetseerd uit grote, ruwe blokken klei. De kleien sculptuur wordt daarna voorzien van mallen om het beeld in het finale materiaal af te gieten. De initiële, tactiele handeling van het boetseren is vaak intuïtief, wat klei als materiaal ook zeer goed toelaat. Eens de klei een sculptuur is, wordt deze gemouleerd om het beeld in het finale materiaal af te kunnen gieten.

De sculpturen bevatten vaak meerdere referenties die een inhoudelijke en vormelijke gelaagdheid introduceren. De referenties waaruit Naveau put zijn moeilijk af te bakenen. Ze is gefascineerd door de beelden die haar omringen – hoe banaal, gewichtig of kunsthistorisch de referentie ook mag zijn.


Download hier de brochure Nadia Naveau



Wat heeft de kunstenaar zelf te vertellen?
Luister naar Nadia zijn verhaal:




Roman Riots

“Roman Riots” is Naveau’s interpretatie van de Centauromachy, de mythische strijd tussen de Lapiths en de Centauren - met Apollo als centrale figuur.

Naveau’s figuren lijken te behoren tot de beeldtaal van het stripverhaal, en toch presenteert zij ze als archeologische vondsten op een metalen raamwerk dat ontbrekende elementen lijkt te vervangen. De driehoekige vorm van de totale compositie en ook de houding van de centrale figuur verwijzen naar de afbeelding van Apollo en de centauromachie in de westgevel van de tempel van Zeus in Olympia. De voorzijde van het werk is dan ook wit als marmer, terwijl de achterzijde helderblauw is.” 

Wil je meer info over dit werk of andere kunstwerken? Contacteer ons.

Splits e-mailadressen met een komma.