Marius Ritiu 


Marius Ritiu is een Roemeense (Satu Mare, °84) kunstenaar gevestigd in Antwerpen, België en New York, Verenigde Staten. 

Marius Ritiu is een beeldhouwer, schilder en verhalenverteller wiens praktijk de concepten van nationaliteit, grenzen en nationalisme in vraag stelt. Ritius werk bevat vaak koper als het fysieke materiaal dat de wereld verbindt. Koper is ook belangrijk in de praktijk van de kunstenaar vanwege zijn filosofische connotaties, waarbij hij zich baseert op de associatie van de chemische elementen met de menselijke geschiedenis en de kosmos via de alchemie. De technologische toepassingen van het materiaal in communicatie en transport hebben de mobiliteit van ideeën, goederen en mensen mogelijk gemaakt waardoor de aard en het fysieke karakter van grenzen wordt beïnvloed. Marius Ritius eigen ervaring als reizende kunstenaar verankert zijn praktijk en zijn werk onthult zich als een zoektocht om het globale te begrijpen en uit te drukken via het lokale, het vertrouwde uitdrukken via het vreemde. 

Marius Ritiu heeft naast Belgische naambekendheid een breed internationaal oeuvre. Hij ontving in 2019 de Socrates Sculpture Park Fellowship in New York, die tot zijn internationale erkenning leidde en het realiseren van verschillende en expo’s in Europa en de VS alsook het voltooien van twee residenties aan het International Studio & Curatorial Program in New York. Zijn werken werden op commissie besteld door verschillende instellingen, waaronder het Middelheim Museum (Antwerpen) en De Warande (Turnhout). Het werk ‘Somewhere under the Sky’ was al 3 maanden in de tuin van de Onze-Lieve-Vrouwe Kathedraal te bezichtigen in Antwerpen tijdens de kunstwandeling ‘Finis Terrae’ (2022).


Download hier de brochure Marius Ritiu


Wat heeft de kunstenaar zelf te vertellen?
Luister naar Marius zijn verhaal:



De audio komt binnenkort online.


MeteoRitiu (Sisyphus Part IX) - hand hammered copper

Marius Ritiu laat de koperen platen eerst gloeien, dat wil zeggen enige tijd verwarmen bij een temperatuur die iets lager is dan het smeltpunt van het koper, om ze zo kneedbaar mogelijk te maken. Dit proces wordt tijdens het maken van het beeld meerdere malen herhaald, omdat het koper harder en brozer wordt omdat het door het hameren wordt vervormd. Vervolgens verankert Ritiu de kneedbare koperen platen op een door hem geselecteerde kei met stalen ankers en schroeven, stap voor stap gevolgd door het hameren van de koperen platen.

MeteoRitiu (Sisyphus IX) heeft ongeveer 5 miljoen hamerslagen op zijn oppervlak gehad. Zodra de gewenste vorm is bereikt, verwijdert Marius Ritiu het koper, plaat voor plaat, en monteert hij het weer op een stalen steun. Elke plaat moet worden verbonden met een stalen structuur met koperen klinknagels. Nadat Ritiu de koperen “meteoriet” weer in elkaar heeft gezet met dezelfde vorm als de rots waarop hij was gehamerd, soldeert hij alle overlappingen en naden tussen de platen om de illusie te wekken van één massief stuk metaal. Een hol koperlichaam dat een massief rots lichaam imiteert. Een licht, maar zeer zwaar uitziend non-ferro metalen lichaam.

 

Wil je meer info over dit werk of andere kunstwerken? Contacteer ons.

Splits e-mailadressen met een komma.