Wim Delvoye


Wim Delvoye is een Belgische kunstenaar (Wervik, °65) gevestigd in Londen en Gent.

Als neo-conceptueel kunstenaar is Wim Delvoye alom bekend voor zijn hedendaagse kunst waarbij hij de grens vervaagt tussen de kunst van het verleden en het digitale domein van de huidige moderne kunstpraktijk. Wim Delvoye heeft een kunst ontwikkeld die een herinterpretatie biedt van kunstwerken uit het verleden en tegelijkertijd een lucide en geamuseerde blik werpt op de hedendaagse maatschappij. Hij verkent de kunstgeschiedenis, gotische kathedralen en beeldhouwwerken uit de 19e eeuw en onthult tegelijkertijd de schoonheid van dagelijkse voorwerpen.

De zeer ornamentele motieven en ornamenten worden niet zozeer gebruikt als decoratieve citaten, maar als patronen van waarde en duurzaamheid in de moderne tijd. Zijn steeds groter wordende Gotische Torens werden tentoongesteld tijdens de Biënnale van Venetië 2009 langs het Canal Grande (Peggy Guggenheim Museum), Musée Rodin (Parijs, 2010) Bozar (Brussel, 2010) en het Jing'An Sculpture Park in Shanghai (2012). Een andere gedraaide spiraalversie stond in de piramide van het Louvre tijdens Delvoye's solotentoonstelling in 2012. Daaruit blijkt dat zijn smaak voor het ornamentale blijft bestaan in zijn onderzoek naar historische ruimtes, waarbij hij geschiedenis met moderniteit combineert.

Het werk van Wim Delvoye was te zien op Documenta IX en de Biënnale van Venetië in 1999. Verschillende emanaties van Cloaca waren te zien in het MuHKA (Antwerpen, BE), Migros Museum (Zürich, CH), de Power Plant (Toronto, CA), New Museum (New York, USA), met als hoogtepunt de presentatie van Cloaca Professional in Tasmania's MONA.


Download hier de brochure Wim Delvoye



Wat heeft de kunstenaar zelf te vertellen?
Luister naar Wim zijn verhaal:



De audio komt binnenkort online!

Daphines & Chloë

Wim Delvoye heeft zich verdiept in de beeldhouwkunst uit de late zeventiende en vroege achttiende eeuw. In die periode, de tijd van de barok en rococo, was het mode om zwierige beelden te maken van mensen in sterk gedraaide poses. Veel beeldhouwers die daar heel beroemd mee werden, zijn nu in vergetelheid geraakt. Voor zijn ‘Twisted Sculptures’ past Delvoye geavanceerde scan- en beeldbewerkingstechnieken toe op de oude sculpturen.

Deze werken zijn onderdeel van de reeks waarin Wim Delvoye radicaal gemodificeerde kopieën maakt van 19de-eeuwse sculpturen. Deze kunstwerken zijn ‘verwrongen’ versies die de cirkelbeweging, die al in het model aanwezig is, versterken. De werken ‘Daphnis en Chloë’ zijn met oude technieken gegoten, maar hun vorm is tot stand gekomen door gebruik te maken van digitale technologie. Het oorspronkelijke model wordt vanuit alle hoeken in hoge resolutie gescand. Vervolgens wordt het beeldbestand gemodificeerd en in 3D geprint, waarop dit dan de basis levert voor de uitvoering van het uiteindelijke gegoten bronzen stuk.


Wil je meer info over dit werk of andere kunstwerken? Contacteer ons.

Splits e-mailadressen met een komma.