Eudald de Juana


Eudald de Juana Gorriz is een Catalaanse kunstenaar (Girona, °88) gevestigd in Figueres, Spanje. 

Hij werd in 1988 geboren in een familie van beeldhouwers waar hij, omringd door een artistieke en natuurlijke omgeving, het vak leerde en een diepe belangstelling voor kunst ontwikkelde. Op 19-jarige leeftijd begon hij zijn formele studie in Fine Art en verkende hij vele verschillende artistieke disciplines aan de Universiteit van Barcelona. Over het algemeen gebruikt hij de menselijke vorm als uitgangspunt omdat hij het als een geweldig instrument beschouwt om emoties uit te drukken en zich met de kijkers in te laten.

Na zijn afstuderen in 2012 verhuisde Eudald naar Florence om zijn opleiding beeldhouwkunst en tekenen te volgen. Hier kon hij zijn interesse verder ontwikkelen in de weergave van de menselijke figuur in naturalistische stijl, gebaseerd op de traditie van de 19e-eeuwse Franse en Italiaanse academies.

Eudald doet voornamelijk particuliere opdrachten, zijn werken bevinden zich in particuliere collecties in landen als de VS, Canada, Groot-Brittannië, Italië, Spanje, Oostenrijk, Frankrijk, Duitsland, Koeweit en Hongkong.


Download hier de brochure Eudald de Juana



Wat heeft de kunstenaar zelf te vertellen?
Luister naar Eudald zijn verhaal:


De audio komt binnenkort online!


De piano

Initieel had Eudald de Juana Gorriz met zijn werk ‘Piano’ de visie dat er twee jongens elkaar helpen om te reiken naar een piano die heel hoog staat. De onschuld van de kinderen en hun spel is iets intuïtiefs, de verbeelding ervan wordt niet in vraag gesteld. Wanneer we jong zijn, speel en besta je in het moment, je bent aanwezig, en wanneer we ouder worden vergeet men dit en komen we als volwassenen vast te zitten. In de opinie van de kunstenaar mogen we niet vergeten dat het leven om het hier en nu gaat.

Echter, op het moment wanneer Eudald de Juana Gorriz dit exact werk begon te maken, evolueerde zijn gedachtegang. Wanneer je kijkt naar beide figuren, bemerk je een verschil in hun grootte. De bovenste figuur is veel langer en fijner, terwijl de onderste figuur robuuster en steviger is. De bovenste figuur reikt naar de hemel en het oneindige. Eudald de Juana Gorriz zag dit als een analogie van het reiken naar een betere wereld, terwijl men door een andere ondersteund wordt. De onderste figuur lijkt zwaarder en is ook verbonden aan de aarde. Deze verbintenis wordt door de kunstenaar gereflecteerd in de kleuren bruin en roest. 

Als kunstenaar is Eudald de Juana Gorriz van mening dat een sculptuur leeft in de omgeving waar hij geplaatst wordt, het is geen enkelzijdige relatie maar ze beïnvloeden elkaar. De kleuren die hij daarbij koos voor dit werk zijn in relatie tegenover de achtergrond van de plaats. In het werk ‘Piano’ van Eudald de Juana Gorriz is er een zichtbare verbondenheid tussen het sculptuur en zijn nabije omgeving.


Wil je meer info over dit werk of andere kunstwerken? Contacteer ons.

Splits e-mailadressen met een komma.